955
Ostatnie lata pokazują, jak gwałtownie wzrosła liczba przypadków utraty danych z tabletów i smartfonów. W jaki sposób tracimy je najczęściej?
Utrata danych to bardzo przykra dolegliwość. Wraz z popularnością urządzeń mobilnych, rośnie nasze zaufanie do przechowywania na nich ważnych informacji. Nie dziwi fakt, że telefony czy tablety oferujące zaawansowane technologie służą nam nie tylko do rozrywki, ale także do pracy. Okazuje się, że w ostatnim czasie, że gwałtownie wzrosła liczba przypadków utraty danych z tego typu urządzeń.
Eksperci Kroll Ontrack zaobserwowali 55% wzrost liczby przypadków utraty danych z telefonów i tabletów w latach 2010-2011 oraz 161% wzrost w latach 2011-2012. Ze statystyk wynika również, że zapotrzebowanie na usługi odzyskiwania danych z urządzeń mobilnych będzie stale wzrastać.
Około 65% przypadków utraty danych z urządzeń mobilnych jest wynikiem fizycznych uszkodzeń. Tablety czy telefony komórkowe są poważnie narażone na działanie czynników zewnętrznych, między innymi wody, częstą przyczyną uszkodzeń są także błędy ludzkie. Utratę danych powodują również uszkodzenia logiczne, w tym błędy oprogramowania, blokady haseł czy problemy związane z aktualizacją systemu operacyjnego – podsumowuje Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.
Według danych zebranych przez inżynierów Kroll Ontrack w 2012 roku, 31% fizycznych uszkodzeń sprzętów mobilnych związanych było z , 23% z działaniem wody i wilgoci, a 7% – z zewnętrznymi uszkodzeniami urządzeń. Wśród uszkodzeń logicznych najwięcej, bo aż 26% stanowiły incydenty przypadkowego usunięcia plików, 7% stanowiły przypadki uszkodzenia oprogramowania, a 6% – konsekwencje blokady hasła. Statystyki pokazują, że utrata danych nie zależy od zainstalowanego systemu operacyjnego, dotyka bowiem wszystkich popularnych systemów.
Poniżej znajdziecie kilka porad specjalistów z Kroll Ontrack dotyczących zapobiegania oraz działania w przypadku utraty danych:
- Najpierw zrób backup. Regularnie dokonuj backupu danych, kopiując je do innego środowiska, np. chmury lub laptopa czy zewnętrznego napędu. W przypadku uszkodzeń systemu operacyjnego backup pozwala na szybkie dotarcie do utraconych informacji.
- Ustal priorytety. Kluczem do sprawnego odzyskania danych jest wiedza na temat tego, które pliki są dla nas najważniejsze. Przekazanie tej informacji dostawcy usługi odzyskiwania danych umożliwi szybkie i efektywne odzyskanie kluczowych plików.
- Im dłużej, tym gorzej. W obliczu podejrzenia utraty danych wyłącz natychmiast telefon i zwróć się po pomoc do dostawcy specjalistycznych usług odzyskiwania danych. Im dłużej zwlekasz, tym bardziej prawdopodobne jest, że krytyczne dane zostaną nadpisane (w przypadku skasowanych plików) lub uszkodzenie sprzętu będzie postępować (w przypadku uszkodzenia fizycznego, np. zalania wodą).
(ź): Kroll Ontrack