Strona główna Technologia Do czego służą komory klimatyczne?

Do czego służą komory klimatyczne?

przez CoreBlog

Odporność na niekorzystne czynniki zewnętrzne jest jedną z najważniejszych cech wielu materiałów i produktów. Jak ją zbadać?

Szczególnie istotne jest to, jak próbki reagują na skrajne temperatury oraz ich skoki, a także zawilgocenie i zasolenie środowiska. Podczas badań produktowych takie trudne warunki można odtworzyć, stosując komory klimatyczne. W nowym artykule wyjaśniamy, jak one działają, kiedy ich wykorzystanie jest konieczne oraz jakie rodzaje dostępne są w ofercie producentów.

Komory klimatyczne – jak działają?

Komory klimatyczne to urządzenia, wewnątrz których można odtworzyć warunki eksploatacji poszczególnych materiałów i produktów w celu sprawdzenia ich wpływu na właściwości wyrobu. Zazwyczaj chodzi o poddanie próbek działaniu:

  • wilgoci;
  • wysokich i niskich temperatur;
  • szoków temperaturowych;
  • wysokiego zasolenia.

Budowa komory klimatycznej zależy od jej konkretnego przeznaczenia. Podstawowe urządzenia tego typu składają się z:

  • obudowy;
  • szczelnej komory, w której umieszczana jest próbka;
  • systemu klimatyzacji i chłodzenia odpowiedzialnego za utrzymanie ustalonej temperatury i właściwej cyrkulacji powietrza;
  • nawilżacza parowego;
  • systemu sterowania i komunikacji z zewnętrznymi urządzeniami.

Rodzaje komór klimatycznych

Poza podstawowymi komorami klimatycznymi, opracowano też ich specjalistyczne odmiany, służące do badań konkretnych właściwości. Są to przede wszystkim komory szokowe (do symulacji dynamicznych zmian klimatycznych i skoków temperatur), solne (do sprawdzenia odporności materiałów na korozję), ciśnieniowe (do odtworzenia warunków obejmujących wysokie ciśnienie), starzeniowe (do badań starzeniowych) oraz do testów długoterminowych.

Zastosowanie komór klimatycznych

Badania w komorach klimatycznych mają duże znaczenie w wielu branżach. Są przeprowadzane np. w celu określenia daty ważności leków i kosmetyków, warunków przechowywania produktów spożywczych oraz ograniczeń w eksploatacji stopów metali i tworzyw sztucznych. Ten ostatni aspekt najistotniejszy jest w przypadku produkcji ukierunkowanej na transport w przemyśle lotniczym, stoczniowym lub motoryzacyjnym.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz